2015-06-15: Rätt ersättning från landstinget
(vid Frikortsgränsbesök)
– Tycker du att du inte får exakt rätt ersättningen från landstinget? Nedan visas de vanligaste felen till att det inte blir samma ersättning i File it som i landstingets system. (Observera att vis-filen till Privera inte innehåller några belopp utan att landstingets egna system gör en beräkning av vilken ersättning som skall utgå. Detta betyder att du får rätt ersättning även om du i File it har råkat skriva fel ersättning i inställningarna eller haft en felaktig åldersgräns för patientavgift.)
Vanliga fel som orsakar (ett litet) fel i beräkningen av ersättning:
1. Frikortsgränsbesök. Följ instruktion som finns i manualen i kap 4.5 Frikortsgränsbesök.
2. Ersättningen är felinmatad i inställningarna, se Funktionsmeny, Inställningar.
3. Ersättningstaket är nått. Vanligast i slutet på året. Justera ditt arvode till den nya nivån.
4. Felaktig inställning av Åldersgräns för ungdom.
SKL: Nästan samtliga landsting har beslutat att barn och ungdom under 20 år inte betalar någon avgift i öppen hälso- och sjukvård. Fr.o.m. 20-årsdagen upphör avgiftsfriheten. Läs mer…
Vill du läsa i manualen hur enkelt man fyller i ett frikortsgränsbesök? Läs här…